Ja, det kan man spørre seg om, men ut fra egne erfaringer er det lett for at det da bare er, eller mest er, guttene som skal ha mulighet til å bruke IKT i skolen, dette setter jenter i en posisjon hvor de mister noe. Vet ikke om du har lest noe forskning i forhold til dette, er det slik at gutter i gjennomsnitt er flinkere i å bruke IKT enn jenter?
Dette var en interssant artikkel. Jeg tenker at IKT i skolen må være like variert i sine fremgangsmåter som alt annet i skolen. Kan det være gamle kjønnsfaktorer som spiller inn her? At vi antar at gutter er mer teknisk flinke enn jentene? Og at dagens skole er mer tilrettelagt jenter enn gutter? Hva med motivasjon for fagene? Slik jeg har opplevd de få IKT timene jeg har hatt som vikar i skolen og i praksis, så er det jentene som har vært ivrigst. Det var jentene som styrte pcèn på ungdomstrinnet og som holdt gutta på rett kjøl.. Jentene virket mer ivrige på å gjennomføre oppgaven, mens guttene var mer opptatt å spille spill... Kanskje det er noe i det å kunne bruke internett spillene i undervisningen? Spillanmeldelser vs bokanmeldelser.. Alt avhenger av hvilket fokus og læringsmål/utbyttet skal være...
Mye interessant i artikkelen du linker til, f. eks.: "Forskning viser at både gutter og jenter skriver mye og foretrekker ulike digitale sjangere. For å møte barn og unges potensial og engasjement, må skolen med andre ord forholde seg til sjangere og stiler utviklet gjennom digitale medier."
Ja, det kan man spørre seg om, men ut fra egne erfaringer er det lett for at det da bare er, eller mest er, guttene som skal ha mulighet til å bruke IKT i skolen, dette setter jenter i en posisjon hvor de mister noe. Vet ikke om du har lest noe forskning i forhold til dette, er det slik at gutter i gjennomsnitt er flinkere i å bruke IKT enn jenter?
SvarSlettDette var en interssant artikkel. Jeg tenker at IKT i skolen må være like variert i sine fremgangsmåter som alt annet i skolen. Kan det være gamle kjønnsfaktorer som spiller inn her? At vi antar at gutter er mer teknisk flinke enn jentene? Og at dagens skole er mer tilrettelagt jenter enn gutter? Hva med motivasjon for fagene?
SvarSlettSlik jeg har opplevd de få IKT timene jeg har hatt som vikar i skolen og i praksis, så er det jentene som har vært ivrigst. Det var jentene som styrte pcèn på ungdomstrinnet og som holdt gutta på rett kjøl.. Jentene virket mer ivrige på å gjennomføre oppgaven, mens guttene var mer opptatt å spille spill... Kanskje det er noe i det å kunne bruke internett spillene i undervisningen? Spillanmeldelser vs bokanmeldelser.. Alt avhenger av hvilket fokus og læringsmål/utbyttet skal være...
Mye interessant i artikkelen du linker til, f. eks.: "Forskning viser at både gutter og jenter skriver mye og foretrekker ulike digitale sjangere. For å møte barn og
SvarSlettunges potensial og engasjement, må skolen med andre ord forholde seg til sjangere og stiler utviklet gjennom digitale medier."