onsdag 15. september 2010

Innlegg om lese og skrivevasker.


Har lyst å publisere dette på min norsk blogg da jeg mener det er litt relevant i forhold til intervjuet vi har vært å tatt i 1.klasse. Jeg synes dette innlegget av Janne Aasebø Johnsen (forfatter og lærer på en skole i Lillehammer) tar for seg viktige spørsmål og kommer med noen tankevekkere for meg i alle fall ut fra tilpasset opplæring og møte eleven på det nivået eleven er på når en kommer i 1.klasse og viktigheten ved lese og skriveopplæring. Janna Aasebø Johnsen sier at elevene kan deles inn i tre ”grupper” - De som kan nesten alle bokstavene, - De som kan omtrent halvparten av bokstavene og De som ikke skjønner hva vi skal med disse bokstavene, og heller ikke interesserer seg for dem. Jeg tenker at vi må være litt forsiktige å dele elevene inn i slike grupper, men som Aasebø Johnsen sier så er dette kun grovt inndeling.

Noe annet jeg reagerer litt på er hennes utsagn ”Tro meg, elever som ikke lykkes i 1., 2. og 3. klasse på barneskolen, kommer ikke til å lykkes i 1., 2., og 3. klasse på videregående skole, for de kommer ikke til å være der.” Jeg mener dette også er satt litt på spissen, men jeg mener helt klart at læren barna får både i barnehage og i grunnskolen har alt å si for videre læring og blant annet innføring av gode rutiner :)

Jeg mener denne artikkelen om lese og skrivevansker vekker litt tanker og var en generelt god artikkel :)

2 kommentarer:

  1. Du viser til en svært interessant artikkel. Aasebø Johnsen argumenterer for tilpasset opplæring for å skape lese- og skrivelyst.

    SvarSlett
  2. ja veldig viktige punkter å reflektere over å huske på i lærereyrket!

    SvarSlett